2017-VOLKSKRANT
Barbie met de maten van een echte vrouw
Mattel introduceert een barbie met grote maten. De Amerikaanse kunstenaar Nickolay Lamm (24) stoorde zich al eerder aan het beeld dat speelgoedfabrikant Mattel van het vrouwenlichaam neerzette en maakte een Barbiepop met de gemiddelde maten van een 19-jarige vrouw. Die wijkt met een borst-heup-tailleomtrek van 81-78-83 sterk af van de 91-45-83 van de maten van Barbie.
Volgens Lamm moet een vrouw met de taille van Barbie waarschijnlijk leven met een halve lever. Ook zijn haar voeten te klein. Volgens Mattel is de pop nooit gemodelleerd naar de proporties van een echt persoon en begrijpen meisjes dat
Barbie in rolstoel
NEW YORK, 31 MEI 1997. De wereld van Barbie is nu uitgebreid met een gehandicapte pop. De pop heet Share a Smile Becky en zit lachend in een felroze rolstoel. Mattel heeft haar ontworpen “om Barbie's wereld nog meer op de werkelijkheid te laten lijken”, aldus produktmanager Maribeth Elmes.
Eerder bracht de speelgoedfabrikant al Afrikaans-Amerikaanse poppen op de markt en poppen met een Latijnsamerikaans-Spaans uiterlijk. Vooralsnog is Becky alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten, en alleen in filialen van Toys 'R' Us. Met buigbare maar blijkbaar verlamde benen wordt ze met stoel en al verkocht voor bijna veertig gulden.
Het idee voor een gehandicapte pop is ontstaan tijdens een brainstormsessie tussen Mattel en Toys 'R' Us, een aantal jaren geleden, en is uitgewerkt in samenwerking met ouders van gehandicapte kinderen. Dit om ervoor te zorgen dat Becky en haar rolstoel realistisch zouden worden ontworpen, aldus Elmes.
Nadat Barbie een make-over kreeg en er onder andere een molligere en kleinere pop werd gelanceerd, heeft producent Mattel nu ook haar vriendje Ken onder handen genomen. Zo brengt het enkele nieuwe varianten van Ken in verschillende huidskleuren en andere lichaamstypes op de markt.
Een Ken met een 'man bun', 'cornrows' of kroeshaar. Of eentje die er wat uitziet als een nerd of een bierbuikje heeft. Het bekende vriendje van Barbie heeft zijn blonde lokken, blauwe ogen en wasbordje ingeruild voor een nieuwe look. Liefst vijftien nieuwe poppen brengt Mattel op de markt: zeven met een tintje, negen met een ander kapsel en drie met een steviger lichaamstype. Deze mannelijke make-over komt er nadat Barbie zelf in 2016 al in andere varianten op de markt werd gebracht.
"We herdefiniëren voor deze generatie hoe een Barbie of Ken er uitziet", zegt Lisa McKnight, senior vice-president bij Barbie. "De verscheidenheid aan Ken-poppen moet het voor meisjes mogelijk maken dat ze de rol van Ken in de wereld van Barbie verder kunnen personaliseren."
Met deze ingreep wil Mattel onder andere de tegenvallende verkoopscijfers van Barbie opkrikken. Verwacht wordt dat de poppen eind dit jaar in de winkelrekken zullen liggen.
en.
2017 juni--VOLKSKRANT
Ken
Ken, het vriendje van Barbie, ziet er voortaan helemaal anders uit
Nadat Barbie een make-over kreeg en er onder andere een molligere en kleinere pop werd gelanceerd, heeft producent Mattel nu ook haar vriendje Ken onder handen genomen. Zo brengt het enkele nieuwe varianten van Ken in verschillende huidskleuren en andere lichaamstypes op de markt.
Een Ken met een 'man bun', 'cornrows' of kroeshaar. Of eentje die er wat uitziet als een nerd of een bierbuikje heeft. Het bekende vriendje van Barbie heeft zijn blonde lokken, blauwe ogen en wasbordje ingeruild voor een nieuwe look. Liefst vijftien nieuwe poppen brengt Mattel op de markt: zeven met een tintje, negen met een ander kapsel en drie met een steviger lichaamstype. Deze mannelijke make-over komt er nadat Barbie zelf in 2016 al in andere varianten op de markt werd gebracht.
"We herdefiniëren voor deze generatie hoe een Barbie of Ken er uitziet", zegt Lisa McKnight, senior vice-president bij Barbie. "De verscheidenheid aan Ken-poppen moet het voor meisjes mogelijk maken dat ze de rol van Ken in de wereld van Barbie verder kunnen personaliseren."
Advertentie
Met deze ingreep wil Mattel onder andere de tegenvallende verkoopscijfers van Barbie opkrikken. Verwacht wordt dat de poppen eind dit jaar in de winkelrekken zullen liggen
BECKY IN HAAR ROLSTOEL
Nieuwsblad
Sinds oktober steken overnamespeculaties de kop op nadat analisten Mattel als potentiële overnameprooi bestempelden. The Wall Street Journal meldde als eerste dat Hasbro en Mattel onderhandelden over een fusie. Dat was kort nadat Mattel met tegenvallende omzetcijfers naar buiten was gekomen. Daarbij kondigde het bedrijf omvangrijke kostenbesparingen aan.
Mattel is naast Barbie ook bekend van onder meer speelgoed van Fisher Price en de auto’s van Hot Wheels. Hasbro is het bedrijf achter onder meer Monopoly, Nerf-pijltjesgeweren en Transformers-speelgoed.
november 2017--- NIEUWSBLAD
Speelgoedfabrikant Mattel lanceert eerste officiële barbiepop met hoofddoek
Barbie krijgt een hoofddoek. Speelgoedfabrikant Mattel heeft de komst van een officiële versie met hijab aangekondigd van 's werelds bekendste pop. De nieuwe, gehoofddoekte Barbie is geïnspireerd op de Amerikaanse olympische schermer Ibtihaj Muhammad.
Twee jaar geleden besloot Mattel al om de onrealistische smalle taille en eindeloze lange benen van Barbie aan te passen aan echte meisjes en vrouwen. Een revolutie heette dat toen, dat de producent van de bijna zestig jaar oude pop ook een plus tall, curvy en petite Barbie op de markt bracht. Een verandering die vergelijkbaar was met de spectaculaire introductie van een Afro-Amerikaanse Barbiepop in 1968 of een Hispanic Barbie in 1980. Nu maakt Mattel met een gehoofddoekte Barbie dus ook eindelijk een inhaalslag wat betreft culturele diversiteit.
Hijarbie
Officieus waren er hier en daar de voorbije jaren al de nodige Barbiepoppen met hoofddoek verschenen. Zo besloot de Nigeriaanse blogger en modeontwerper Haneefa Adam vorig jaar uit frustratie met alle blonde en hoofddoekloze Barbies haar eigen moslima-pop met bedekte haren te maken: Hijarbie. De pop en haar steeds wisselende hoofddoeken zijn een enorm succes op Instagram. Ook de Franse zakenvrouw Samira Amesrouh bracht eerder dit jaar een moslima-Barbie op de markt. Jenna heet deze Barbiepop, die naast een hoofddoek en traditionele islamitische kledij ook verzen reciteert uit de Koran, het heilige schrift van de moslims.
Daarnaast zijn sinds 2003 in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en ook Europa al miljoenen exemplaren verkocht van Fulla, de moslima-Barbie uit Dubai die ooit werd omschreven als het islamitische antwoord op 'een perverse westerse wereld'. Ook Fulla draagt een hoofddoek, heeft lichaamsverhullende kleding en bezit zelfs een bidkleedje. Bovendien kan ze in tegenstelling tot de echte Barbie nooit helemaal naakt zijn, want onder haar kleren heeft zij een dun badpak aan dat niet uit kan.
Ibithaj Muhammad
Muhammad ging de geschiedenisboeken in als de eerste Amerikaanse atlete die met een hijab aan de Olympische Spelen deelnam
Maar nu is er dus de eerste officiële Barbiepop met hoofddoek. De pop verschijnt in de zogeheten Shero-reeks van Mattel. Dat is een versie van de Barbiepoppen gebaseerd op vrouwelijke rolmodellen. Dit keer stond de Amerikaanse moslima en schermer Ibtihaj Muhammad model voor de wereldberoemde pop, die in haar leven wel 120 verschillende beroepen had, maar dus nooit een hoofddoek droeg. Muhammad ging vorig jaar de geschiedenisboeken in als de eerste Amerikaanse atlete die met een hijab aan de Olympische Spelen deelnam. De 31-jarige schermster won in Rio de Janeiro ook nog eens brons.
Muhammad noemt de komst van een Barbie met een hoofddoek 'een kinderdroom die uitkomt'. 'Dank je wel Mattel om mij naar voren te schuiven als het nieuwste lid van de Shero-familie van Barbie. Ik ben trots dat meisjes overal ter wereld nu kunnen spelen met een Barbie die ervoor kiest een hoofddoek te dragen', aldus de Amerikaanse atlete op Twitter. De officiële Barbie met hoofddoek is vanaf eind volgend jaar te koop.2018